Starstable med i expressen!

Nätspelet "Star Stable" - där medlemmarna rider tillsammans - gör succé.

I dag har spelet 2,5 miljoner användare och bolaget bakom räknar med att växa.

– Just nu fokuserar vi på att utveckla det här spelet och företaget som organisation, säger Fredric Gunnarsson, ordförande för Star Stable, till Dagens Industri.

För snart fyra år sedan köpte grundarna Johan Edfeldt och Ola Ahlvarsson rättigheterna till "Star Stable", ett pc-spel för medlemmar till en bokklubb för hästintresserade, efter att ha upptäckt det på Youtube. Spelarna laddade upp klipp där de red omkring till sin favoritmusik.

– Vi tittade på filmerna och fattade inte vad som var på gång. De bara red till sin favoritmusik, men intresset var megastort, säger Johan Edfeldt till Dagens Industri.

Efter att de köpt rättigheterna skapade de ett onlinespel för medlemmarna helt enkelt rider tillsammans, utför uppdrag och umgås.

Varje vecka får användarna veckopengar i spelets egen valuta Starcoin, som de kan köpa nya hästar, kläder och utrustning för.

I spelet finns en ond sida som dyker upp i form av folk som vill bygga oljeborrtorn eller exploatera området runt hästarna med byggnadskomplex.

Spelet blir allt mer populärt och bara det senaste året har det fått en miljon nya användare.

– Spelet står för en rad intresseområden som en ung tonåring har. Mina döttrar var ointresserade av att spela till "Minecraft" och "Star Stable" kom, säger Fredric Gunnarsson till DI.

Han säger till tidningen att bolaget har "massor" med framtidsplaner.

– För ett år sedan var vi ett ganska litet bolag, just nu fokuserar vi på att utveckla det här spelet och företaget som organisation.

___________________________________________________________________________________________

Hade ingen aning om att det är så många medlemmar måste jag säga! Det ända jag stör mig på är att dom får det att låta som att starstable bara är att spel där man köper hästar och rider tillsammans, vilket inte är i närheten av vad starstable är. Man måste spela ett tag för att förstå vad jag menar, vilket ni gör hoppas jag. 

 
 


När kommer resultaten ? Suttit spänt hela dagen

2014-04-11 // 12:13:44

Hej, jag ville bara säga att min pappas kusin äger Expressen alltså är han chef och det är så roligt att star stable publicerades :P

2014-04-15 // 00:42:12

Det känns som starstable har blivit mer beroende framkallande. Det känns som det aldrig kommer nått uppdrag som varar i mer en 1 dag. Förutom ryktesuppdrag som jag fullständigt hatar..
Det handlar liksom bara. KÖP HÄST! inte råd? PENGAR! PENGAR!

(Obs! Detta är min åsikt och INGEN behöver tycka som jag)

Svar: Håller med dig. Det var en av anledningarna till att jag slutade spela häst spelet Howrse för några år sen. Man insåg att spelet handlar om vem som har störst plånbok..
Britney Moonwood

2014-04-20 // 07:42:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback